Digitale forstyrrelser: Design en App der stjæler folks tid

Sted

BUFX Værkstedshallerne
Julius Andersens Vej 1
2450
København SV

Pris

Gratis for københavnske folkeskoler

Dato & TID

Lær, hvordan app-udviklere designer vores apps, så vi ”bliver lidt længere”.
Fag
Dansk
Samfundsfag
Stem
Uddannelse og Job
Klassetrin
Mellemtrin
Udskoling
Emner
Design
Digital dannelse
STEM
Teknologi

Vi kender alle, at der pludseligt er gået en halv time med at scrolle rundt på sociale medier. 

I dette digital dannelsesforløb forholder eleverne sig til eget skærmforbrug og om det egentligt er okay, at Instagram sælger deres data.

For at forstå ‘Opmærksomhedsøkonomi’ og hvilke greb app-udviklere bruger for at ‘holde på’ os, skal eleverne selv designe en app, der holder på brugerens opmærksomhed, så de kan høste deres data.

Faglige mål:

Dette forløb berører primært kompetencemål i Teknologiforståelse og dansk og Samfundsfag. 

Teknologiforståelse: "Digital design og designprocesser", ”Digital Myndiggørelse”

Dansk: ”IT og Kommunikation”

Mål:

Eleverne lærer at:

  • redegøre for, hvad opmærksomhedsøkonomi er.
  • reflektere over eget skærmforbrug og dets konsekvenser.
  • selv designe en App.

Klassetrin:

Dette forløb egner sig til elever i 6.-9. klasse.

STEMkbh:

Dette forløb er en del af STEMkbh, der er din sikkerhed for et kvalitetsforløb inden for STEM-området. STEM står for Science (naturfag/naturvidenskab), Technology, Engineering (ingeniørens arbejdsmetode) og Math.

Forløbet egner sig til at arbejde med praksisfaglighed og samle observationer til UPV.

Forløbet varer typisk fra 9:00 til ca. 13:30, men dette kan tilpasses efter aftale.

BUFX har computere og udstyr. Medbring madpakke.

Forløbet udbydes også på TEC og SOSU H.