Palmeolie i orangutangernes land

Gothersgade 55
København K

25,00 kr.

Salaam Filmfestival viser 'Palmeolie i orangutangernes land' i Cinemateket for 8.-10. klasse og ungdomsuddannelser

Den delvist danskejede plantage United Plantations på Borneo har i samarbejde med Københavns ZOO etableret en biodiversitetsafdeling på plantagen. Nu fælder de ikke længere regnskov, men genskaber tidligere fældet skov til fordel for orangutangerne og Borneos andre vilde dyr. Man bruger naturligt forekommende dyr til at bekæmpe de skadelige rotter og planteædende biller, som tidligere truede palmeoliehøsten. Filmen følger processen gennem otte år og viser, hvordan det kan lade sig gøre at værne om naturen og samtidig imødekomme verdens stadigt stigende behov for råvarer.

I Cinemateket i København kan eleverne møde filmens hovedperson Carl Træholt, der arbejder for Københavns Zoo med biodiversiteten på United Plantations. De øvrige visninger bliver med en oplægsholder, der kan fortælle om, hvad planteolie bruges til og om produktion og biodiversitet.