Digital dannelse #1: Digitale identiteter

Sted

BUFX Værkstedshallerne
Julius Andersens Vej 1
2450
København SV

Pris

Gratis for københavnske folkeskoler

Dato & TID

Hvordan er der forskel på ens identitet online og ‘i virkeligheden’? Det undersøger vi.
Fag
Dansk
Samfundsfag
Uddannelse og Job
Klassetrin
Mellemtrin
Udskoling
Emner
Digital dannelse
Medier

Via eksempler fra elevernes egen hverdag på sociale medier, skal eleverne i dette forløb forholde sig til forskellen mellem identitet i den fysiske verden og på sociale medier. Er der forskel på, hvem vi er online og i den fysiske verden? Og hvilken forskel?

Eleverne introduceres til begreber som identitet og selvfremstilling og vi tager en snak om forskellige måder at iscenesætte sig selv på de sociale medier - f.eks. gennem filtre, følgere, kommentarer mv.

Vi runder forløbet af med eksempler på såkaldt ‘had-tale’ online og en snak om, hvad der sker, når det er ens digitale identitet, der fører ordet.

 

Faglige mål:

Dette forløb berører primært kompetencemål i Håndværk og Design og Teknologiforståelse.

Håndværk og Design: Primære kompetenceområder: ”Design”, men berører også ”forarbejdning” og ”materialer”.

Teknologiforståelse: "Designprocesser" 

Mål:

Eleven kan

  • redegøre for, hvad identitet er og for forskellen på identitet i fysisk og online verden.
  • reflektere over konsekvenser ved online selvfremstilling.
  • redegøre for hvad had-tale er.
     

STEMkbh:

Dette forløb er en del af STEMkbh, der er din sikkerhed for et kvalitetsforløb inden for STEM-området. STEM står for Science (naturfag/naturvidenskab), Technology, Engineering (ingeniørens arbejdsmetode) og Math. 

Forløbet understøtter inden for STEM: 

  • Technology: Eleverne forstår forskellen mellem online og fysisk virkelighed.

Forløbet varer typisk fra 9:00 til ca. 13:00, men dette kan tilpasses efter aftale.

BUFX har computere og udstyr. Medbring madpakke.

Forløbet udbydes også på TEC og SOSU H.