Digital dannelse #1: Digitale identiteter
Sted
Pris
Dato & TID
Book Her
Via eksempler fra elevernes egen hverdag på sociale medier, skal eleverne i dette forløb forholde sig til forskellen mellem identitet i den fysiske verden og på sociale medier. Er der forskel på, hvem vi er online og i den fysiske verden? Og hvilken forskel?
Eleverne introduceres til begreber som identitet og selvfremstilling og vi tager en snak om forskellige måder at iscenesætte sig selv på de sociale medier - f.eks. gennem filtre, følgere, kommentarer mv.
Vi runder forløbet af med eksempler på såkaldt ‘had-tale’ online og en snak om, hvad der sker, når det er ens digitale identitet, der fører ordet.
Faglige mål:
Dette forløb berører primært kompetencemål i Håndværk og Design og Teknologiforståelse.
Håndværk og Design: Primære kompetenceområder: ”Design”, men berører også ”forarbejdning” og ”materialer”.
Teknologiforståelse: "Designprocesser"
Mål:
Eleven kan
- redegøre for, hvad identitet er og for forskellen på identitet i fysisk og online verden.
- reflektere over konsekvenser ved online selvfremstilling.
- redegøre for hvad had-tale er.
STEMkbh:
Dette forløb er en del af STEMkbh, der er din sikkerhed for et kvalitetsforløb inden for STEM-området. STEM står for Science (naturfag/naturvidenskab), Technology, Engineering (ingeniørens arbejdsmetode) og Math.
Forløbet understøtter inden for STEM:
- Technology: Eleverne forstår forskellen mellem online og fysisk virkelighed.
Forløbet varer typisk fra 9:00 til ca. 13:00, men dette kan tilpasses efter aftale.
BUFX har computere og udstyr. Medbring madpakke.
Forløbet udbydes også på TEC og SOSU H.