DEAL - praksisnært, analog læringsspil om samarbejde og handel

Det kan være svært at vælge den rette uddannelse, når man ikke har prøvet muligheden af. Prøv et stort klasserumsspil om handel og økonomi i praksis.

Vi kommer med alle materialer og styrer eleverne igennem spillet.

Forløbet er et sjovt, intenst, analog læringsspil, der simulerer handel, hvor alle eleverne inddelt i teams agerer virksomheder, der skal købe, sælge og bytte varer.

Elevernes udbytte er tredelt:
1) Du får prøvet om handel er interessant for dig i din videre uddannelse,
2) du får en praksisnær forståelse af økonomi, salg, forhandling og markedsmekanismer, og
3) så får hele klassen en øvelse i samarbejde, hvor alle er aktive undervejs.

Forberedelse:

Eleverne får en kort video, der fortæller om forløbet. De får til opgave at tænke over eksempler på handel fra deres hverdag.

På dagen:

• Introduktion til salg, handel og marked - med elevernes eksempler (forberedelse).
  • Regler og klargøring til spillet Deal
  • Deal spil! Alle elever har aktive roller i spillet.
  • Opsamling på læringspointer fra spillet: de praktiske erfaringer fra spillet knyttes an til emner som forhandling, løn, udbud og efterspørgsel, likviditet, marked mv.
  • Tak for i dag + evt. videre arbejde med økonomi og handel

Videre arbejde med økonomi og handel: Som lærer kan du få udleveret materialer, som eleverne kan arbejde videre med i klassen.
Materialet er et ark til hver elev med læringspointer og emner, de kan udfylde efterfølgende.

Spillet er udviklet i samarbejde med Aalborg Handelsskole, Haderslev Handelsskole og U/Nord.

Se mere om spillet her: https://tankespil.dk/skoler/klar/deal.html