Styrk elevrådets trivsel og handlekraft

Sted

Arbejdermuseet
Rømersgade 22
1362
København K

Pris

Gratis for københavnske folkeskoler

Dato & TID

Vil I styrke elevdemokratiet på skolen? Så book gratis forløb til det lille og store elevråd og få workshop, opfølgning og udstilling på Arbejdermuseet.
Klassetrin
Bydel

Elevdemokrati og fællesskab

Børn trives, når de oplever at de har indflydelse på deres dagligdag.  At de bliver hørt, taget alvorligt og indgår i trygge fællesskaber. Her er elevrådet særlig vigtigt. Det er bindeled mellem elever, lærere og ledelse og skal tages alvorligt som demokratisk organ, så eleverne oplever at skolens demokrati er vigtigt og virksomt. Og for at elevrådet fungerer godt, og det er trygt at tage del i, skal det bygge på et godt fællesskab, som skaber de rammer, der er nødvendige for at eleverne både tør tage ordet, lytte til hinanden og kan diskutere og skabe fælles handling på det, de synes er vigtigt.  

Derfor har vi tilrettelagt et forløb til både det lille og det store elevråd på skolen, der understøtter trivsel, fællesskab og handlekraften. 

Forløbet er gratis for folkeskoler i Københavns kommune. 
Det foregår i skoleåret 25/26 i to dele. 
 

Workshopforløbet

Del 1: Workshop på Arbejdermuseet i november (uge 45 – 49) med fokus på trivsel, fællesskab og handlekraft. Elevrådet besøger museet og deltager i workshop a 3 timers varighed. 
Workshoppen afsluttes med en plan for, hvilke sager elevrådet vil arbejde for i skoleåret. 

Del 2: Opfølgning på skolen (aftales nærmere, afvikles inden 1. april), hvor elevrådet kan få sparring og præsentere deres arbejde. Elevrådet laver på skolen et output, der viser deres proces i skoleåret og de sager, de har arbejdet for. 
Elevrådets output bliver en del af en udstilling på Arbejdermuseet i foråret 2026 sammen med output fra andre københavnske elevråd, der har deltaget i forløbet. 

Når skolen booker forløbet, forpligter I jer til at arbejde for at styrke elevdemokratiet og elevernes trivsel og vi underskriver en samarbejdsaftale herom.