Røg og støj i gaden - København under industrialiseringen

Københavns Stadsarkiv
Københavns Rådhus, Rådhuspladsen 1
København V

I 1896 klager en samling beboere over deres nabo - en rygende og støjende fabrik. Undersøg industrialiseringen i København gennem en beboerklage.
Fag

I slutningen af 1800-tallet lå tung industri og befolkede boligkarrer side om side. Uendelig støj blev ledsaget af en tyk, tæt røg, der som en mørk usund dyne lagde sig over kvarterene. Industrialiseringen var kommet til København. Fabrikkerne var måske symbolet på effektivisering og fremskridt, men de kunne også betyde en forringelse af københavnernes sundhed og boligforhold. I 1896 fik en samling beboere nok. De klagede til myndighederne over den nærliggende fabrik, der fra morgen til aften forpestede deres dagligdag med røg og støj. I forløbet undersøger eleverne, hvordan industrialiseringen påvirkede livet for helt almindelige københavnere.

Under arkivbesøget bliver klassen inddelt i to lige store grupper: den ene gruppe arbejder med beboerklagen og den anden gruppe møder en historiker og får en guidet tur i arkivets ellers lukkede magasiner. Efter ca. 40 minutter byttes der, så begge grupper prøver begge øvelser. Vi slutter af med en fælles observationsøvelse på Rådhuset.

Formålet med besøget er at styrke elevernes historiebevidsthed gennem kildearbejde. Det gør vi ved at lade dem arbejde med en personlig fortælling, som vi kender fra en autentisk kilde, hvilket giver eleverne en forståelse af hvad et arkiv og hvad kilder er. Igennem den personlige fortælling skal eleverne opleve en nærværende historieundervisning, som de kan koble til deres egen livsverden.