Problembarnet Jonas Goldin

Københavns Stadsarkiv
Københavns Rådhus, Rådhuspladsen 1
København V

For over 100 år siden bliver drengene Jonas og Herman afhørt i forbindelse med en værgerådssag mod Jonas. Men hvad går sagen ud på, og hvem har sagt hvad?
Fag

I 1921 kommer den 7-årige Jonas Goldin i Værgerådets søgelys, efter han har haft en dramatisk konflikt med sin ven, Herman. Københavns Værgeråd blev oprettet i 1905 og havde til opgave at gribe ind over for børn, der havde problemer. Værgerådet kunne tvangsfjerne barnet eller give forældrene en advarsel, hvis barnet ikke havde det godt derhjemme eller gjorde noget ulovligt. Eleverne arbejder med Jonas’ originale værgerådssag fra 1921.

I undervisningsforløbet bliver klassen inddelt i to lige store grupper: den ene gruppe arbejder med værgerådssagen mod Jonas Goldin og den anden gruppe møder en historiker og får en guidet tur i arkivets ellers lukkede magasiner. Her bliver eleverne præsenteret for arkivet som institution og møder andre børn fra gamle dage gennem arkivets kilder. Efter ca. 40 minutter byttes der, så begge grupper prøver begge øvelser. Vi slutter af med en fælles observationsøvelse på Rådhuset.

Målet med besøget er at styrke elevernes historiebevidsthed gennem kildearbejde. Det gør vi ved at lade dem arbejde med en personlig fortælling, som vi kender fra en autentisk kilde, hvilket giver eleverne en forståelse af hvad et arkiv og hvad kilder er. Igennem den personlige fortælling skal eleverne opleve en nærværende historieundervisning, som de kan koble til deres egen livsverden.