No Other Land

Gothersgade 55
København K

25,00 kr.

Salaam Filmfestival viser 'No Other Land' i Cinemateket for 8.-10. klasse og ungdomsuddannelser
Emner

Vinderen af dokumentarfilmprisen på Berlinalen i 2024 ’No Other Land’ er historien om venskabet mellem den israelske journalist Yuval Abraham og den palæstinensiske aktivist Basel Adra, der sammen kæmper for at stoppe det israelske militær i at nedrive landsbyer i Masafer Yatta-området på Vestbredden. Vi følger det israelske militærs gradvise ødelæggelse af folks hjem og ser hvordan deres venskab er udfordret af den enorme kløft mellem deres livsvilkår: Basel lever med konstant undertrykkelse, vold og trusler om fængsling, mens Yuval lever i frihed og kan krydse grænsen mellem Israel og Vestbredden.

Salaams oplægsholder taler om den ømtålelige konflikten mellem Israel og palæstinenserne. Fx anklagede tyske politikere Yuval Abraham for antisemitisme, da han i sin takketale i Berlin talte for våbenhvile i Gaza og understregede uligheden mellem ham selv og Basel Adra. Hvorfor er den dialog så svær?