Klar, parat, soldat

Artillerimagasinet, Vestvolden Rødovre
Rødovre Parkvej 623
Rødovre

Prøv vores nye undervisningstilbud. På den naturskønne Vestvold og i det unikke Artillerimagasin, kan I rejse over 100 år tilbage i tiden.

Forløbet har fokus på samarbejde, oplevelse, indlevelse, nysgerrighed, bevægelse og gode fortællinger.

Beskrivelse af forløbet
Vi tager imod jer foran Artillerimagasinet. Herfra går vi igennem kanonhallen og videre ind i introrummet. Her skal eleverne høre en historie om Axel, som var soldat på Vestvolden. Gennem forløbet følger vi Axel, som leder os ud på Vestvolden og ned i en af Vestvoldens ellers aflåste bunkere (kaponieren). Eleverne kigger sig omkring og sanser rummet, og herefter skal de opleve Axels videre færd, som bl.a. byder på eksercits (træning), march, vendespil, affyring af (en kopi) af en kanon og at skrive/tegne med blæk på postkort.

Alle eleverne får deres postkort og et diplom med hjem.

Gennem dialog, billeder, det historiske miljø og historier spores eleverne ind på de spændende begivenheder og soldaternes hverdag på Vestvolden. Forløbet kan aktivere refleksioner og oplevelser, som kan bruges direkte i danskfaget – både før og efter forløbet. I kan for eksempel have fokus på fremstilling og fortolkning og lade eleverne skrive dagbog og tegne billeder fra en soldats perspektiv og efterfølgende perspektivere til eget liv. Eleverne bliver klogere på lokalområdet, som er Københavns Befæstning.

Praktisk
Husk tøj efter vejret. Vi skal være både inde og ude.
Har du svært ved at finde vej? Du finder en rutevejledning på vores hjemmeside, som kan hjælpe dig med at finde hen til Artillerimagasinet.

Periode, hvor forløbet udbydes
Forløbet kan bookes efter sommerferien og frem til efterårsferien.
Det næsten identiske forløb "Klar, parat, jul på Vestvolden" afvikles november-december.
Forløbet åbnes igen efter påskeferien.

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os, hvis du har spørgsmål.

På hjemmesiden finder du alle oplysninger.