HVOR KOMMER GRUNDLOVEN FRA?

Thorvaldsens Museum
Bertel Thorvaldsens Plads 2
København

Fra enevælde til folkestyre - kampen for ytringsfrihed, kunsten og fædrelandet.

Med afsæt i frisen over Thorvaldsens hjemkomst på museets ydermure vækkes guldalderen til live gennem frisens kendte persongalleri.
Vi træder ind i de borgerlige kredse, leger 'hvem er hvem' og bliver klogere på perspektiverne i skiftet fra enevælde til folkestyre.

I vil blive modtaget i døren, hvor forløbet starter med en introduktion til frisen og datidens politiske bevægelser gennem fortællingen om Thorvaldsens Museum, som Danmarks første offentlige museum.
Her efter vil eleverne hver få tildelt en person fra perioden.
Måske de allerede har hørt om personer som Orla Lehmann, Grundtvig, Eckersberg, H.C. Andersen, Heiberg og mange flere.
Ved at hver elev har to dialoger med andre fra persongalleriet, bliver de klogere på tiden, på den person, de har fået tildelt og på begreber som folkestyre, nationalromantik og trykkefrihed.

Forud for besøget er der også mulighed for at benytte et forberedende undervisningsmateriale, der findes på museets hjemmeside her.

Målgruppe: 8.-10. klasse
Varighed: ca. 1,5 time

Forløbet er gratis og kan bookes i perioden august til december 2024.

Booking på mail: skoletjenesten2@kff.kk.dk eller telefon: 29465577