De uønskede

Gothersgade 55
København K

25,00 kr.

Salaam Filmfestival viser 'De uønskede' i Cinemateket for 8.-10. klasse og ungdomsuddannelser. En film om udsatte boligområder, konflikt og ulighed.

Da byens borgmester pludseligt dør, bliver Pierre udnævnt til at erstatte ham. Han agter at fortsætte sin forgængers politik omkring fornyelsen af byens arbejderkvarter, men Haby, en ung fransk kvinde, der stammer fra Mali og som bor i en af de faldefærdige blokke, nægter at se sin familie blive drevet ud af kvarteret, hvor hun voksede op. Hun arbejder som socialarbejder og ser politikernes korruption og dobbeltmoral. ’De uønskede’ viser, hvordan den store og uundværlige gruppe af etniske minoriteter i Frankrig tilsyneladende ikke har samme rettigheder som alle andre.

Salaams oplægsholder taler med eleverne om, hvorfor mange politikere ønsker at nedrive dele af de forstæder, de synes er problematiske. Hvorfor har man ladet husene forfalde? Og hvordan er man endt i en situation, hvor mange af betonbyggerierne i forstæderne bebos af mennesker, der er socialt dårligt stillet?