Byg historiske havehuse

Workshoppen finder sted på skolen

I denne workshop tager vi udgangspunkt i kolonihavernes historie. Vi bygger individuelle kolonihavehuse med eleverne med genbrugsmaterialer og limpistol.

Kunstværkstedet handler om Danmarks kolonihaver og deres oprindelse i 1900-tallets København. Dengang var haverne både arbejderklassens spisekammer og et tiltrængt fristed for de familier, der boede tæt i små lejligheder. I haverne dyrkede de grøntsager og hyggede sig. Havernes små huse var bygget af primitive materialer, for dem hentede man fra lossepladsen. Arkitekturen var opfindsom og anarkistisk.

Med udgangspunkt i kolonihavernes historie bygger vi individuelle kolonihavehuse med eleverne. Vi bygger med genbrugspap samt limpistol og giver eleverne en masse inspiration i konstruktionsprocessen. Til sidst tilføjes finurlige kolonihave-detaljer, huset navngives og samles til klassens kolonihaveforening.

Hvem er vi?

Vi, Billedkunstner Gitte Bach og Billedkunstner Berit Nørgaard, har samarbejdet omkring billedkunst-undervisning og udsmykninger med børn og unge gennem en lang årrække. Sammen hedder vi ‘ET ANDET STED’ og tilbyder undervisningsforløb med fokus på børns møde med billedkunsten. Med inspirerende rammer ønsker vi at give deltagerne indsigt i billedkunstens mangfoldige rum i gennemarbejdede og innovative workshop-forløb.