BIOPLAST LAB

Beklager, der er ikke mere ledig plads tilgængeligt. Vi udforsker bæredygtige materialer ved at lave spiseligt bioplastik fra brune alger.

Denne aktivitet vil hjælpe eleverne med at udvikle deres viden om bæredygtige materialer og nedbrydning, samtidig med at de opbygger deres videnskabelige færdigheder gennem observation af ændringer over tid. Vi vil udforske fremstillingen af bioplastik ved hjælp af brune alger, som er hovedingrediensen i fremstillingen af et plastikalternativ, der er spiseligt. Vi vil lave spiselige vandbobler, der viser, hvordan alger kan blive en bæredygtig ressource og et alternativ til plastikbeholdere. Desuden vil eleverne skabe bioplastik til at lave biologisk nedbrydeligt plastiklignende stof, der er skabt af biologiske materialer i stedet for petroleum.

Afslutningsvis vil vi teste hypotesen om, hvorvidt bioplastik er bedre for miljøet end konventionel plastik, ved at udføre et nedbrydningseksperiment med tre forskellige plasttyper: klassisk plastik, bioplastik og vores hjemmelavede bioplastik. Eleverne vil følge de forskellige plastiktyper i de kommende dage efter workshoppen for at måle nedbrydningshastigheden.