Aktiv Læringskoncert med Sjov med Musmatik

Mikkel Engell
Schacksgade 10 st
Kbh K

Elever og lærere får en unik mulighed for en sjov fællesoplevelse , hvor alle børn og voksne er aktive og synger, klapper, danser og lærer med kroppen.

Med Musmatiks aktive læringskoncert har elever og lærere en unik mulighed for en sjov og ligeværdig fællesoplevelse, hvor alle børn og voksne i indskolingen er aktive og synger, klapper og danser til Sjov med Musmatiks sange, dansekoreografier og rytmer. Alle kan være med på deres egen måde. Sangene indrager publikum i en samskabende dannelsesrejse igennem 10 musikgenrer, som fx jazz, flamenco, rock ́n roll, reggae, tango, hip-hop, klassisk mv. Både børn og voksne udforsker genrerne og deltager aktivt i dem.

Koncerten og forberedelsen til den vil fremadrettet give børnene et stort udbytte socialt og fagligt. Læring med krop og rytme i form af de visionære materialer med kropsrytmer og former bliver inddraget i koncerten - Perspektivet i dette er beskrevet meget rosende i forskningsrapport af Ph.d Finn Holst,DPU, Aarhus universitet “Læring med krop og rytme i musik og matematik" - 2024. Videoerne, kropsrytmerne og dansene er første trædesten indtil en i matematikundervisning og undervisning der er målrettet børnenens (og de voksnes) behov for samhørighed, kompetence og selvbestemmelse.

"Til koncerten har børnene ( 225 børn) arbejdet med ret kompleks matematik, som vi normalt bruger årevis på at få dem til at lære og forstå ,og her virker det til at være let for dem, fordi de forstår det igennem kroppen” - Caspar Hauge Nielsen, afdelingsleder Kildevældsskolen.

"Både børnehaveklasserne og 1. årgang var ellevilde med koncerten og Mikkel´s måde at lære børnene matematik gennem musik og dans. Vi oplever, at børnene husker tabeller og regnestykker på en helt anden måde. Læring gennem ´leg´ er fantastisk. Under koncerten oplevede vi også, at børnene fik et nyt og anderledes sammenhold hvor de var modige og var i flow på tværs af klasserne. Børnene var også lidt starstruck da de jo havde set Mikkel på YouTube mange gange da vi øvede og øvede. Børn og voksne vil meget gerne have Mikkel på besøg igen og igen." - Janni Stenderup, Nørrebropark Skole