Ung til Ung - Fordomme og Fællesskaber - en workshop om demokratisk dannelse

Pris

Gratis
Gratis for københavnske folkeskoler

Dato & TID

En dialogbaseret workshop, hvor unge styrker deres demokratiske dannelse og lærer at skabe inkluderende fællesskaber.

Klassetrin
Bydel

Denne workshop klæder dine unge på til at reflektere over egne holdninger, styrke deres kritiske tænkning og skabe dialog om følsomme emner med det formål at gøre eleverne bevidste om, hvordan de skaber inkluderende fællesskaber med plads til alle.

Gennem forskellige dialogskabende aktiviteter arbejder vi med forståelsen og anerkendelsen af forskellige grupper i samfundet, så de unge kan forvalte deres ytringsfrihed og demokratiske magt på en måde, der ikke undertrykker andre. Det kan ofte være svært at skelne mellem grænsesøgende humor og reelt diskriminerende holdninger, og derfor bør de unge trænes i at genkende intolerance i forskellige former. For de fleste unge er det tilfældet, at de ikke selv bidrager til polariseringen, men her giver workshoppen håndgribelige værktøjer til at gribe ind over for dét, man måtte møde i sine egne fællesskaber.

Workshoppens indhold:

Formålet med workshoppen er at skabe dialog i øjenhøjde med de unge, og derfor afholdes workshoppen af Center for Digital Pædagogiks team af unge dialogskabere. Workshoppen består af en blanding af korte faglige oplæg, forskellige gruppeaktiviteter og plenumdiskussioner. Det faglige indhold i workshoppen har fokus på demokratisk dannelse og medborgerskab, og berører temaer som polarisering, misinformation, ulovlig hadefuld tale og relevant lovgivning. Med eksempler fra digitale medier starter vi dialogen, der også vil tage udgangspunkt i elevernes egne oplevelser og perspektiver. Gennem den aktive involvering af eleverne er målet, at de ikke bare har viden, men også er i stand til at reflektere over og argumentere for en inkluderende måde at deltage i fællesskaber på.

Varighed

4 lektioner / 3 timer

Oplægsholder

Foredraget bliver afholdt af Center for Digital Pædagogiks unge dialogskabere.