STEM: AI i aktion: Hvordan virker AI? Hvordan laver man sin egen? Og kan man bruge den til at styre sit eget spil?

Sted

BUFX Værkstedshallerne
Julius Andersens Vej 1
2500
Valby

Pris

Gratis for københavnske folkeskoler

Dato & TID

Hvordan tænker en AI? Vi træner en simpel AI, arbejder med chatbots og designer et spil med kunstig intelligens og billedgenkendelse.
Klassetrin

I dette forløb arbejder eleverne med grundlæggende begreber inden for kunstig intelligens – hvad det er, hvordan det fungerer, og hvordan vi som mennesker kan påvirke det. Gennem en række praktiske øvelser skal eleverne selv interagere med chatbots, eksperimentere med billedgenkendelse og kode deres eget spil, hvor AI og billedgenkendelse spiller en aktiv rolle. Forløbet lægger vægt på både forståelse og kreativitet, og eleverne får en introduktion til centrale etiske spørgsmål som fx bias i AI. 

Forløbet understøtter kompetencemål inden for både Teknologiforståelse, matematik og Innovation og Design og giver eleverne erfaring med interaktive teknologier og AI-værktøjer i praksis. 

Derudover vil eleverne: 
• Lære, hvordan en AI-chatbot fungerer og reagerer på input 
• Forstå begrebet bias og diskutere dets betydning 
• Eksperimentere med billedgenkendelse gennem Teachable Machine 
• Udvikle et simpelt spil med AI-elementer 
• Samarbejde, idéudvikle og præsentere løsninger i grupper 

Klassetrin: 
Dette forløb egner sig til elever fra 5.-9. klasse. 

STEMkbh: 
Dette forløb er en del af STEMkbh og understøtter inden for STEM-området: 
Technology: Eleverne arbejder med AI-værktøjer og moderne teknologi 
Engineering: Eleverne udvikler egne digitale løsninger med AI 

Praktisk information: 
Forløbet foregår i værkstedshallerne fra kl. 09.00 til 13.30.