Opfindelser

Helsingør

650,00 kr.

Book Her

Hvem opfandt velcro og hvordan virker tivolibådene? I forløbet ”Opfindelser” undersøger vi, hvad der skal til for at opfinde noget.

Med udgangspunkt i forskellige spændende genstande på museet undersøger vi, hvor opfindere får deres inspiration fra og diskuterer processen fra idé til færdigt produkt. I forløbet stifter vi bl.a. bekendtskab med den store danske opfinder Jacob Ellehammer og nogle af hans sjove opfindelser. Eleverne bliver undervejs sendt ud på egen hånd på jagt efter noget, som de mener, der er en spændende opfindelse, og vi diskuterer, hvad der gør en opfindelse god. Forløbet afsluttes med en innovationsworkshop i vores Makerspace, hvor eleverne selv skal være opfindere og løse en udfordring.

Gennem forløbet udfordres elevernes kreativitet og med fokus på processen bag en opfindelse, arbejdes der med emner som innovation, design, værdiskabelse og bæredygtighed. Gennem dialogbaseret undervisning styrkes elevernes historiske bevidsthed og nuancerer deres forståelse af, hvordan de ting der omgiver dem, har en historie, skaber værdi for os på forskellig vis og er opstået ud af forskellige behov.