Natur retur, magi og madglæde på BaneGaarden

BaneGaarden AS
Otto Busses vej 45
Kbh SV

Et undervisningsforløb hvor vi kobler læring og fortælling med aktiviteter fokuseret på at involvere eleverne og bringe læringsforløbet i øjenhøjde.

Et undervisningsforløb på BaneGaarden er en eventyrlig rejse gennem Københavns grønne oase – 1,2 hektar natur midt i byen. Sammen med eleverne bladrer vi os gennem kapitlerne:

Det eleverne oplever, erfarer og lærer er en vej til at forstå de sammenhænge, som også gør sig gældende i stor skala. Vi kaster ord som biodiversitet, økologi og bæredygtighed op i luften og griber dem igen som konkrete billeder på processer og tilstande i natur, mennesker og på en frokosttallerken. Fag Biologi, naturteknik, madkundskab, samfundsfag Klassetrin Indskoling, Mellemtrin og Udskoling. Formidling tilpasses de respektive klassetrin. Emner Bæredygtighed, økologi, balance, kredsløb, samfundssind, mad og ansvar.
Varighed 4 timers undervisningsforløb fra kl. 9.00-13.00 inkl. frokost

Forløbet:

I naturen
Jord og kompost, høns og hønselort, bæredygtighed og økologi. Vi introducerer eleverne til naturens cirkulære liv og vigtigheden af at hjælpe til med at få det store hjul til at dreje rundt. Afhængig af klassetrin opmuntres eleverne til at tegne og skrive undervejs.

På værkstedet
Når vi er blevet klogere på naturen, går vi videre på værksted. Her introduceres eleverne for magien bag fermentering, og de får et glas kål med hjem, som de selv har haft fingrene i.

Ved spisebordet
Vi spiser frokost sammen i Mellemrummet. BaneGaarden byder på en god og grøn suppe. Underviseren stiller spørgsmål, vi snakker og lytter til hinanden, og forhåbentlig går alle hjem lidt klogere og meget mere nysgerrige på det hele.