Kod og design løsninger til det bæredygtige smarthome med micro:bit og 3D-print

BUFX Værkstedshallerne
Julius Andersens Vej 1
København SV

Lær teknologien bag smarte hjem og at designe, kode og bygge smarte og bæredygtige løsninger til hjemmet i miniformat med micro:bit og 3D-print.

I dette forløb skal eleverne i grupper arbejde sammen om at udvikle smarte teknologiske løsninger i dukkehusstørrelse, der gør hjem smartere og mere bæredygtige. Nogle elever vil arbejde med 3D-design og 3D-print og skabe den æstetiske side af løsningerne, mens andre vil lære at kode micro:bit til at håndtere sensorer, lys og små motorer, så der kan skabes funktionelle modeller af løsningerne. Sammen gennemgår grupperne en designproces, hvor de udvikler løsningerne, som de herefter bygger modeller af.

Faglige mål:

Dette forløb berører primært kompetencemål i Teknologiforståelse, men kan også tones i retning af matematik, N/T og fysik/kemi.

Teknologiforståelse: "Digital design og designprocesser", ”Teknologisk handleevne”, ”Computationel tankegang”

Mål:

• Eleverne lærer at bruge 3D-design og micro:bit så de kan udvikle og skabe bæredygtige smarthome løsninger.
  • Eleverne lærer om teknologien bag mange af de løsninger, der omgiver dem.

STEMkbh:

Dette forløb er en del af STEMkbh, der er din sikkerhed for et kvalitetsforløb inden for STEM-området. STEM står for Science (naturfag/naturvidenskab), Technology, Engineering (ingeniørens arbejdsmetode) og Math.

Forløbet understøtter inden for STEM:

• Technology: Eleverne arbejder med teknologi
  • Engineering: Eleverne arbejder med designprocesser

Forløbet varer 2 dage typisk fra 9:00 til ca. 13:30, men dette kan tilpasses efter aftale.

BUFX har computere og udstyr. Medbring madpakke.

Forløbet udbydes også på TEC.