H.C. Andersen - digter, død og begravet

Københavns Stadsarkiv
Københavns Rådhus, Rådhuspladsen 1
København V

H.C. Andersen er en af de mest kendte danskere. I dette forløb undersøger eleverne den kendte digters begravelsesprotokol som kilde.
Fag

Der er ingen tvivl om, at H.C. Andersen er en af de mest kendte danskere. Både i Danmark og i udlandet. Han levede hele sit voksne liv i København og flere steder i byen minder mindeplader, statuer og monumenter os om hans store betydning. Men den kendte digter var også almindelig borger i hovedstaden, der blev registreret i begravelsesprotokollen ved sin død. I forløbet undersøger eleverne oplysningerne fra den originale begravelsesprotokol og hvem ved, måske finder de ud af noget de ikke vidste i forvejen om en vaskeægte københavnerkendis.

I forløbet bliver klassen inddelt i to grupper: den ene gruppe arbejder med beboerklagen og den anden gruppe møder en historiker og får en guidet tur i arkivets ellers lukkede magasiner. Efter ca. 40 minutter byttes der, så begge grupper prøver begge øvelser. Vi slutter af med en fælles observationsøvelse på Rådhuset.

Formålet med besøget er at styrke elevernes historiebevidsthed gennem kildearbejde. Det gør vi ved at lade dem arbejde med en personlig fortælling, som vi kender fra en autentisk kilde, hvilket giver eleverne en forståelse af hvad et arkiv og hvad kilder er. Igennem den personlige fortælling skal eleverne opleve en nærværende historieundervisning, som de kan koble til deres egen livsverden.