Fra konflikt til forståelse: Palæstina og Israel i dialog
Pris
Dato & TID
Book Her
Hvordan taler man om uretfærdighed, vold og besættelse uden at miste evnen til at lytte, forstå og handle?
Dette undervisningsforløb giver eleverne en dybdegående og kritisk indføring i den historiske og aktuelle situation i Palæstina og Israel. Eleverne bliver klædt på med viden om centrale begivenheder og de langvarige konsekvenser af besættelsen. Undervejs dykker vi ned i de strukturelle uligheder og humanitære konsekvenser, særligt for børn og unge i Gaza og på Vestbredden.
Men det er ikke kun fortid og fakta. Forløbet skaber også rum for håb og handlekraft. Gennem samarbejdet med Palæstinensisk-Jødisk Alliance møder eleverne mennesker, der på trods af forskellig baggrund nægter at lade sig definere som modstandere. Gennem personlige fortællinger og dialog viser de, hvordan solidaritet og fællesskab på tværs af etniske og religiøse identiteter er muligt og nødvendigt.
Eleverne arbejder med øvelser, videomateriale og refleksioner, der giver dem redskaber til at forstå magtforhold, kildekritik og de narrativer, som ofte præger mediedækningen. Forløbet afsluttes med en dialogøvelse, hvor eleverne sammen med oplægsholderne diskuterer perspektiver for en mere retfærdig fremtid, og hvordan vi kan bidrage til at nedbryde polarisering.