Farlig Ungdom
Sted
Pris
Dato & TID
Vedkommende Undervisning
Eleverne kommer i Farlig ungdom helt tæt på deres egen livsfase som teenagere og får den spejlet i et historisk perspektiv. For hvilke ligheder og forskelle er der egentlig på at være ung i 1950’erne og på at være ung i dag? Hvorfor kommer der et øget fokus på ungdommen i lige netop 1950’erne? Og hvilken rolle spiller amerikanisering?
I undervisningen fortolker og analyserer eleverne årtiet 1950’erne gennem interiørudstilling, historiske spor og arkivalier i form af f.eks. valgplakater, reklamer, rock and roll musik samt modersprøjter. Elevernes historiske empati trænes, når eleverne arbejder med forskellige historiske spor og dilemmapædagogiske elementer.
Dilemmaer i gruppearbejde
I undervisningen fordyber eleverne sig i forskellige teenageridentitet fra perioden og dilemmaer, de kunne have stået i. Eleverne skal bl.a. forholde sig til dilemmaer, der knytter sig til emner som abort, seksualitet, valg af uddannelse, arbejdsliv og forholdet til forældre. Eleverne bruger deres viden om perioden og de historiske spor til at vurdere hvilke valg “deres” teenager træffer.