ELEKTRISK INNOVATION - i hælene på Pac-Man
Sted
Pris
Dato & TID
Elektrisk innovation og gode ideer har gennem historien formet vores verden. I forløbet skal eleverne selv skabe med med innovation, engineering og teknologi. Eleverne arbejder sammen i ingeniør-teams. Deres udfordring er at gøre computerspil sjovere og mere sociale, ved at designe en skræddersyet Game Controller til et af de klassiske computerspil Pac-Man, Tetris eller Snake. Eleverne finder inspiration i ENIGMAs udstillinger, hvor de kan opleve kommunikationshistoriens elektriske innovationer og prøve historiske computerspil og arkade-maskiner, der alle sprudler af teknologisk kreativitet. De bygger deres egne Game Controllere med pap, malertape og læringsteknologien Makey Makey. Det er en lille printplade, der kan gøre alle elektrisk ledende materialer til controllere – lige fra bananer til blyantstreger.
Klassen kan forberede besøget med en række videoer og øvelser med naturfaglige undersøgelser. ENIGMA - Engineering days (google.com)
Forløbet understøtter læringsmål for Natur/teknologi og er inspireret af målene for Teknologiforståelse. Særligt i forhold til at kunne deltage konstruktivt og kritisk i udvikling af digitale artefakter og forstå deres betydning - samt kompetenceområdet digitalt design og designprocesser.