Digital dannelse #3: Fake News!

BUFX Værkstedshallerne
Julius Andersens Vej 1
København SV

Størstedelen af vores informationer får vi fra nettet - også fra Sociale Medier. Det er vel godt nok? Eller er der også nogle problemer forbundet med det?

Vi tager et kig på, hvad Fake News er for en størrelse, hvorfor nogen har interesse i at sprede den og hvordan man spotter en falsk nyhed. Vi taler også om Deep Fake-teknologi, ChatGPT og andre værktøjer til at skabe Fake News.

Faglige mål:

Dette forløb berører primært kompetencemål i Håndværk og Design og Teknologiforståelse.

Håndværk og Design: Primære kompetenceområder: ”Design”, men berører også ”forarbejdning” og ”materialer”.

Teknologiforståelse: "Designprocesser"

Mål:

Eleven kan

• redegøre for, hvad en falsk nyhed er og hvordan man spotter den.
  • overveje årsager til, at falske nyheder spredes.

STEMkbh:

Dette forløb er en del af STEMkbh, der er din sikkerhed for et kvalitetsforløb inden for STEM-området. STEM står for Science (naturfag/naturvidenskab), Technology, Engineering (ingeniørens arbejdsmetode) og Math.

Forløbet understøtter inden for STEM:

• Technology: Eleverne forstår forskellen mellem online og fysisk virkelighed.

Forløbet varer typisk fra 9:00 til ca. 13:00, men dette kan tilpasses efter aftale.

BUFX har computere og udstyr. Medbring madpakke.

Forløbet udbydes også på TEC og SOSU H.