Det moderne gennembrud

Ny Vestergade 10
Kbh K

600,00 kr.

"Det, at en litteratur i vore dage lever, viser sig i, at den sætter problemer under debat". Med disse ord ville Georg Brandes forandre litteraturen.

Han var træt af Biedermeier-idyl og startede i 1871 Det moderne gennembrud - som vi kalder den litterære periode i dag. I undervisningsforløbet får eleverne indblik i de tanker og idéer, der prægede perioden. Eleverne møder periodens store litterater og hører om en tid, hvor arbejdere i byen og landbefolkningen kæmper sig til en stemme, hvor uligheden i samfundet italesættes, hvor kvinderne kræver rettigheder og uddannelse, og hvor det unge demokrati og politiske system blev skabt.

Eleverne arbejder aktivt med at undersøge klassesamfundet, social ulighed, hverdagsliv samt kunst og litteratur i 1800-talllet. Gennem øvelser og elevoplæg kommer eleverne tættere på historiske kilder og genstande, som giver dem en bedre forståelse og indblik i befolkningens livsvilkår og omfattende samfundsændringer.

Varighed: 1 time
Max antal deltagere: 28

ONLINE BOOKING

Download vores materiale til brug både før og efter besøget