ASK WHY? Docs – styrk fællesskabet og lær om globale problematikker i øjenhøjde

Book Her

Tag dine elever med i biografen, når ASK WHY? Docs inviterer på dokumentarfilmvisning og debat med en gæst, som har filmens tema tæt inde på livet.

Giv dine udskolingselever (8.-10. kl.) en fællesskabende oplevelse, hvor de gennem dokumentarfilm og personlige fortællinger får et intimt indblik i og forståelse for globale problematikker og kulturelle perspektiver.

Vores nøje udvalgte dokumentarfilm sætter fokus på samfundsmæssige udfordringer og strukturer, herunder demokrati og menneskerettigheder, og giver en unik indgangsvinkel til emner, som kan være svært håndgribelige, såsom fattigdom, slaveri og hjemløshed.

I forløbet viser vi prisvindende dokumentarfilm fra alle verdenshjørner efterfulgt af debat med en af vores gæster, som i øjenhøjde – og med deres personlige historier samt åbenhed overfor elevernes spørgsmål – formår at relatere filmens tema til elevernes egen hverdag, og de fællesskaber de indgår i.

De tankevækkende dokumentarer forstærket af gæstens personlige fortællinger gør, at oplevelsen ofte bliver et referencepunkt for vigtige snakke – store som små – om globale såvel som personlige emner. ASK WHY? Docs stimulerer dermed elevernes forståelse og empati for hinanden og verden omkring dem.