ABC - De alfabetiske lege

Sted

Det Kgl. Bibliotek
Søren Kierkegaards Plads 1
1221
København K

Pris

650,00 kr.

Dato & TID

Er C et surt bogstav? Føles Ø som en østers? Og hvor er Bjørnen B’s venner forsvundet hen?
Fag
Klassetrin
Bydel

På Det Kgl. Bibliotek findes alle mulige bøgerne om ABC. I bibliotekets bogstavssal, Galejsalen, zoomer vi ind på historierne i tre forskellige ABC-bøger. Vi udforsker Halfdan Rasmussens “Halfdans ABC”, Anders Morgenthalers “Morgenthalers ABC – 28 dyrefabler” og Knud Romers “ABC“ for at opleve, hvordan bogstaverne taler til os. Vi tager udgangspunkt i de æsker, som de gamle bøger i bibliotekets samlinger ligger gemt i. En æske ad gangen åbner vi op for, hvad der gemmer sig i de tre forskellige ABC-bøgers universer.

De alfabetiske lege er et undervisningsforløb for de yngste. Det finder sted på Det Kgl. Bibliotek, hvor både gamle og unge på læsesalene dykker ned i bogstavernes univers hver eneste dag. I bibliotekets undervisningslokale eksperimenterer vi med bogstaverne i et legende forløb, der har fokus på at få alle sanser sat i spil. Alfabetet er omdrejningspunktet, men forløbet skal først og fremmest gøre børnene nysgerrige på måder at anvende sproget på samt udvikle lysten til at lære.

Hovedmålet med undervisningsforløbet er at gøre bogstaver og bøger sjove og spændende for børn, og samtidigt at styrke deres læselyst. Samtidig præsenteres børnene for den kulturarv, som indsamles og bevares på biblioteket, for eksempel ABC-bøger.

Praktisk

  • Målgrupper: De ældste børn i dagtilbud (maks 15 børn) og 0.-1. klasse (maks 28 elever)
  • Fag: Dansk
  • Varighed 1,5 time
  • Pris: 650 kr. / Venteliste til gratis forløb ved Åben Skole i Københavns Kommune.

Læringsmål

Børnene/eleverne har gennem fortælling og leg indblik i alfabetet og ABC-litteraturen. De får vækket deres nysgerrighed for sammenkoblingen mellem et bogstav og al den fantasi, som et bogstav kan åbne op for.

Forløbet er muliggjort med støtte fra Bodil Elling som støtte til Det Kgl. Biblioteks arbejde med at styrke børns læselyst og lyst til at beskæftige sig med den kulturarv, som biblioteket varetager.