Hverdagsliv før og nu

Rømersgade 22
København K

650,00 kr.

Erindringer og sanselighed – det perfekte første møde med museet, historiefaget og faglig læsning.

Læs, leg og lær med historien

Hvad kan man egentlig lære på et museum? Hvilke historier om hverdagen gemmer der sig i Børnenes Arbejdermuseum? Og hvilke ligheder og forskelle er der på hverdagsliv før og i dag? Det er gennemgående spørgsmål i undervisningen, hvor formålet er at skabe et fælles og sanseligt afsæt for at tale om hverdagslivet før og nu. Undervisningen retter sig mod dansk og historie med fokus på faglig læsning og skrivning, da en del af aktiviteterne handler om at læse og forstå forskellige teksttyper.

Sanselig og legende undervisning
Eleverne arbejder med en bred vifte af undervisningsaktiviteter: De går på opdagelse i udstillingen, de fordyber sig i forskellige hverdagstematikker og rollespilselementer og så formidler de den viden og de erfaringer, de gør sig. Undervisningen veksler mellem dialog, korte oplæg, gruppearbejde og øvelser.

I gruppearbejdet fordyber klassen sig i tematikkerne boligforhold, leg, kost, økonomi og arbejde. Hver gruppe arbejder med erindringer og forskellige sanselige oplevelser. Her skal eleverne bl.a. arbejde på flaskefabrikken, diskutere hvilke af familiens ejendele, der bedst kan pantsættes hos pantelåneren, og så skal de forsøge at købe ind til aftensmad til en hel familie, selvom pengene er få.