Vulkanmanden fortæller!

Jeg forklarer og viser opdaterede billeder af vulkaner rundt om i verden og lægger vægt på vulkanernes betydning for os mennesker.

Om foredraget

Hvordan fungerer en vulkan. Hvad er teorien bagved?

Jorden består ikke kun af IT robotter og Pokemon.

Få et unikt foredrag om vulkaner af vulkaneksperten Henning Andersen.

Vulkaner er ikke til at spøge med, men de er heller ikke til at undvære. De har nemlig skabt den luft, vi til daglig indånder og det ligeså uundværlige vand i verdenshavene som intet liv kan undvære. Vulkaner repræsenterer ikke kun det onde men også det gode. Vulkaner og jordskælv er sikkerhedsventiler for jordens glødende indre med sin overskudsvarme. Den der skaber liv kan også tage det. Hvis ikke vi havde vulkaner eller jordskælv, ville den indre jordvarme få hele jordens overflade til at eksplodere på et tidspunkt. Så vulkanerne burde være lige så meget vores venner som vores fjender.

Hennings første møde med en vulkan havde nær kostet ham livet, da han i 1971 var ved at falde ned i Strombolis krater. Han har skrevet 14 bøger om vulkaner, bl.a.”Vesuv den udødelige vulkan”, “Øer født af ild” , ”Vesuv en meget farlig vulkan” og ”Etna ildens bjerg”.

Henning har indspillet TV-filmen: “Verden brækker på Island”, der handler om de Islandske vulkaner og ”Mod Vesuv jeg øjet vender”, der handler om H.C. Andersens dragning mod Vesuv, vulkanen over alle vulkaner som sammen med Hekla i Island også er Hennings yndlingsvulkan. Senest filmen om Etna, der har været vist på TV.

Om Henning

Vulkaneksperten Henning Andersen kan gå ind med en dags varsel og give et spændende foredrag om  vulkanernes mysterier på jorden.

Henning Andersens vulkaninteresse begyndte, da han som dreng læste Jules Vernes “Rejsen til Jordens indre”.

Drivkraften var og er for ham en ukuelig interesse for vulkanernes hemmeligheder, hvorfor mennesker bor ved dem, men også om kontrasten ved disse ødelæggende og skabende kræfter, som vulkanerne repræsenterer.

Hans vulkaninteresse fik stærk fornyet kraft, da han vandt i Otto Leisners “Kvit eller Dobbelt” i 1985. Det var et skulderklap for ham – en slags eksamen – for at vise hvor meget han kunne og læste herefter geologi. Nu fik rejsebureauerne stærkere tag i ham. I 2013 var Henning fagdommer i DR`s: “Kvit eller Dobbelt”, hvor en skoledreng på 11 år stillede op i “Vulkaner” og vandt.

Han har holdt et utal af foredrag rundt omkring. Han er en garvet foredragsholder der gang på gang har tryllebundet publikum med sin store viden. Hennings mission er at forklare disse “Moder Jords” mystiske og utæmmelige kræfter på en levende måde. Han har undervist skoleelever i alle klassetrin i "Åben Skole" i årevis og har succes hermed.